/ Allmänt /

30/4-21 Fredag

Idag kommer jag inte berätta så mycket om min dag. Jag vill ta upp en sak som rör upp starka känslor hos många av oss.

På ngt vis är det som de tvåbenta är uppdelade i tre olika läger😏
De två största lägren är för lr emot "kamphundar".
Den tredje gruppen är för ordning och reda oavsett ras.

Min matte tillhör den tredje gruppen.
Jag känner som hon. Nu är jag väl jävig då hon är min matte🤪
Men tänk efter lite.

Först och främst. Varför tar jag upp ett så hett ämne just nu?🙃

Jo, på relativt kort tid så har jag förlorat ngr bekanta🥺
Ngr har "klarat" sig och har en mycket lång och tuff resa för rehabilitering.
Ngn vet vi ännu inte utgången för😪

Detta är upprörande‼️
Rent ut sagt 🤬🤬🤬🤬🤬
MEN, mattes och min poäng i det hela är att detta INTE på ngt vis går att hänvisa till ngr få raser.
Som dessutom går under kamphund hos marioriteten😕

Just nu är det uppror och bärsärkargång mot vissa raser.

* Det talas om utbildning vid köp av "ras/raser av kamphundstyp".


* Det talas om att vissa raser SKA/MÅSTE bära munkorg på.

* Det talas också om att kamphundar ska förbjudas helt i Sverige.

Det är sällan en renrasig "kamphund" som attackerar. Så där går tanken om att förbjuda vissa raser i Sverige om intet.

Vad är en kamphund❓
Är jag en kamphund⁉️🤔
Jag älskar att kampa😛

Vi hundar är i grunden avlade för olika uppdrag i livet. Mer förr än nu.
Jag är egentligen en vattenapporterande jakthund från start. Vi har även använts som tryffelhund och cirkushund🤩
Idag används vi mest som familjehund.

Vi, pudeln, är också kända för vår intelligens och glada lynne.
Så att vi är framgångsrika inom hundsporter som agility, lydnadsprov och bruks sök/spår är kanske inte så konstigt🙃

Men allt har inte varit guld och gröna skogar för oss. Det fanns en gång i tiden då vi pudlar förknippades med magi och häxkonster🙈

Det tack vare Goethes Faust där en pudel blev förvandlad till Mephistopeles. Det är därifrån även uttrycket *pudelns kärna* Kommer ifrån😜
Nog finns där även andra uttryck vi har lyckats mynta.

Då tänker jag främst på:

* Luspudel

* Klok som en pudel

* Göra en pudel

🙈🙉🙊
Alla uttryck kanske inte är ngt att stoltsera med men ändå😄

Om jag inte skulle få utlopp för mina behov skulle jag kunna bli odräglig😱

Som jag skulle kunna förstöra mycket. Jag skulle troligtvis skälla och hoppa hysteriskt, tugga, slita sönder kläder, skor, gardiner, saker🥴
"Jag skulle troligen ha stora svårigheter att placera mina känslor på rätt ställe och härmed agera utan att tänka."
Vilket leder till ett försvarsbeteende.

Och det kan jag lova. Jag är superstark i mina käkar. Låt dig inte luras av min storlek lr gullighet😛

Vad är min poäng här⁉️

Jo, oavsett ras, så kan din älskade fyrbenting bli ett monster.
Inte alltid och konstant. Även om det finns "kolleger" till mig som är det också. Tro mig, de mår inte alls bra😥

I grunden så är det urviktigt att ni tvåbentingar tänker på vilka ni avlar på‼️
Gener är grunden. Att vi hundar är söta säger inget alls om vad vi bär med oss i genitiken😉

Nästa steg har vi uppfödaren.
Även om vi de första åtta veckorna bor hos vår egna mamma. Er tik.
Så är det inte allt det heller. Absolut, en god mor betyder så mycket men även du som uppfödare. 

Uppfödaren låter oss valpar få en inblick i kommande livet utan vår mamma.
Det är uppfödaren som ger starten i vad gäller foder, hantering, ljud, doft/lukt.
Det är bl.a uppfödaren ch dennes familj/vänner som lär oss bli trygga med andra tvåbenta. Kanske även andra fyrbenta🤭

Vi får bli hanterade. Vi vaccineras och undersöks. Allt för en så bra möjlighet till att få ett friskt liv.

Nästa avgörande för oss är vart vi sedan hamnar😃
Det är där du kommer in i bilden, köparen. Där har uppfödaren ett mycket stort ansvar igen. Det är nämligen uppfödaren som avgör vart valpen hamnar.

* Vad är din tanke bakom önskan att just valpen ska bo hos dig?

* Vad vet du om rasen? Egentligen😉

* Kommer du kunna tillgodose rasens egenskaper och ändamål?

* Blir valpen försäkrad?

* Fullföljer du och kommer vaccinera valpen livet ut?

* Kommer valpen få gå kurser?

* Kommer valpen ha en lekkompis?

* Kommer du ge valpen det valpen behöver om olyckan/sjukdomen är framme?

* Blir valpen en i mängden som hamnar hos ngn som plötsligt får en "allergi" och söker ett nytt permanent hem?
Allt för valpen hamnat i trotsåldern? För valpen "kräver" så mycket arbete? För valpen inte gör som du vill på stört?

Nu när valpen har hamnat hemma hos just dig, då ligger ansvaret på dig❣❣
Valpen som en dag kommer bli unghund, vuxen och gammal kommer älska dig oavsett vad du gör. Kanske inte älska men vara dig sjukt otroligt trogen och lojal.

Vad är poängen❓

Jo, det handlar inte bara om kamphundar‼️
Det handlar om oss alla. Människan och djuret.
Att förbjuda somliga, kräva av vissa,  tycker du det låter rätt?
Tror du att det löser problemen med attacker, skador, dödsfall, rädslor⁉️

Första gången jag blev attackerad var jag 14v😔
Det var en lös B.C, Bordie Collie.
Jag var kopplad och satt still. Både jag och matte var glada att jag hade så lurvig päls och att jag skrek som det brann i knutarna.

Det skrämde B.C:n och den släppte mig innan den fick ett ordentligt grepp.
Inte mer än en lurvig tuss i munnen🤭
Det kändes iofs i nacken.

Sommaren när jag fyllde ett år var det dags igen.
3 ggr på 2 veckor.
Nu en Schäfer, lös även den🤮 Inte jag.
Sedan en liten Mittelspitz, lös. Vilket jag inte var nu heller. Den flög på mig när jag hade ryggen emot😳🥴
Båda tillfällena resulterade i hårtuss ifrån mig.

Sedan var det en Husky. Den gjorde utfall mot mig i flexiekoppel🙈
Hundägaren kämpade otroligt bra. Den kom dock inte längre än ca 3 cm ifrån mig.
Dock tillräckligt för att skaka loss skräcken inom mig och matte. Ytterligare en gång.

Är dessa hundraser "kamphundar"⁉️

Alla hundar som i grund hetsats till jakt bland annat är en ras/hund av kamphundstyp.

Hur gick det för mig då?
Hur har detta påverkat mig?

Jodå, det har påverkat mig enormt.
Men jag är glad att jag har den matte jag har. För hon gjorde ngt bra tycker jag. Hon ojade sig aldrig lr började tycka synd om mig. Låter hårt kanske😏
Men det gjorde att jag inte förblev paralyserad lr livrädd.

Att påstå att jag var oberörd efteråt vore lögn.
Jag reagerade mycket starkt efter dessa incidenter😪

* Jag kunde inte gå i koppel längre. 

* Jag var aldrig avslappnad.

* Hade ett behov att ha koll på alla situationer. De som inte hade hänt, de som hände och eventuellt kunde hända.

* Och jag började skälla😩

Tillsammans har jag och matte fått bygga upp oss igen.
Idag mår vi båda bättre. Vi har mer koll och tar inga chanser.
Jag har börjat lita på matte igen. Hon är den som tar ansvar. Även matte känner in mig vad jag tycker, känner och upplever i vissa möten.

Ibland byter jag sida, ibland stannar vi till. Och det händer att jag hoppar upp i knät på matte också.
Och vet du, det ÄR okej att göra så.

Vi hundar är som ni människor.
Vi är inte kompisar med alla. Vi ignorerar vissa hejjar på vissa och ngr få vill vi inte veta av alls🤭

Sedan tror jag att alla ni hundägare har världens snällaste hund. Kanske den lydigaste också🤪
Men du vet inget om den du möter.

Du kanske aldrig ens har sett den andre/andra hunden.
Vad har den mötande hunden varit med om❓
Tänk om den triggar ngt hos din hund lr tvärtom, den snällaste och lydigaste i världen😳
Är du då säker på att du i den stunden fortfarande har den snällaste och lydigaste hunden?😏

Min matte är intresserad av mycket. Bl.a om människor, kulturer, psykologi. Även hos hundar. Men att gå in på alla raser och berätta om dem ä inte rimligt. Inte ens om de raser hon själv haft.
Det överlåter hon åt dig😊

Med det sagt, det är inte enkom rasen, utan du och din hund.
En hund vars erfarenhet är negativ, en hund med smärta och sjukdom kan även det bidra till att olyckan är framme.

Gemensamt behöver vi komma åt problematiken. Alla raser kan ha attackerade hundar. Alla raser kan ha hundar som blir utsatta.
Sedan är fakta att en stor hund troligtvis gör mer förödande skada på en liten hund än en liten på en stor hund. Då tänker jag fysisk skada.
För oavsett storlek så kan det mentalt vara förödande med en attack.

Matte brukar säga att uppfostra en hund är enklare än människorna runtom.

Större hundar är mer "jobbiga" när de hoppar på dig. Inget skoj scenario. Medan en liten är gullig och "det gör inget"🙈🙉🙊

Ngr välmenade tips❣❣

* Var konsekvent oavsett storlek och ras.

* Respektera vad ägaren säger.

* Stannar du för att tala med min matte, prata då med henne, inte mig🍀

* Jag har mina kompisar och vill inte vara kompis med alla.
Är jag på promenad lr träning så är det det jag gör. Det är inte lektid för mig😜

Med det skulle jag vilja avsluta med ngr, vad jag tycker, härliga foton på ngr av mina vänner🤗

Här är jag och min kompis Lea🥰
Hon är en Amstaff och har lärt mig en hel del. Bl.a lugn🤭


Här kan du se hur Lea är avslappnad medan jag bara villhöver busa och leka. Jag har lite svårt med att varva ned när jag är med en kompis🙃 Bra träning. Bra lärarinna.


Skulle vi lämnas helt ensamma❓
Absolut inte‼️
Vi är inte familj utan vänner. Vänner som ses då och då. Lea är stor, jag liten. Även om vi båda är de snällaste som finns så är vår styrka på olika plan.

Vem är "farligast" här skulle du säga?

Matte är införstådd med att det är jag🙈

Jupp. Jag ska förklara. Lea har lärt sig, hon är tålmodig och runt 5 år äldre än mig. HON skulle inget göra mot mig. Men jag🤪
Jag är mer på, mer busig. Vill vill vill så mycket. Jag kör på I full styrka. Det "tål" Lea.

Ska hon då behöva utsättas för det då❓🤔
För hon vet bättre? Näe, jag och matte tycker inte det.
För även om jag skulle kunna hålla på läääänge, så skulle Lea till slut tröttna.

Hon skulle säga till innan, kanske jag hör men lyssnar jag?😜
Jag kanske har såååå skoj. Och även om Lea skulle säga till lite till, inget illa menat, så kanske det räcker för att skada mig.
Är det rätt att utsätta Lea för det? För mig?

Därför skulle vi inte bli lämnade helt själv.
Hade vi varit familj så absolut.
En familj kan alltid vara lite mer "hård" åt varandra. Så är det även för Er tvåbentingar😄

Lea har en egen pudel, en Tindra😍


Tindra är dvärgpudel som jag🤩
De är familj.
Skulle jag och Tindra lämnas ensamma ihop❓
Nej. Varför inte?

Jo av samma orsak. Vi är inte familj. Vi är vänner som träffas enstaka ggr.
Skulle vi kunna skada varandra? Troligtvis.
Skulle vi kunna döda varandra?
Möjligheten finns även om vi båda är dvärg.

Det skulle ta längre tid och ni tvåbenta skulle säkerligen hinna ingripa.
Men du vet inte vad för skador vi kan ge varandra.
Är vi kamphundar⁉️

Tindra och Lea igen🤩



De delar även på godis😊


Mer än vad vissa tvåbenta klarar av🤣

Så. Det finns alla möjliga kombinationer.
Vissa kan och vill. Andra kan inte och vill inte.
Men allt handlar om individen och dens förutsättningar.

INTE om "kamphund"/farliga raser.
Den farligaste rasen som vandrar på denna jord är faktiskt du, människan🤪

Jag hoppas jag kan ha fått dig att tänka till.

Jag ber dig, Rör inte mina vänner❣❣
Ta itu med den riktiga grunproblematiken.

Låt inte vem som helst skaffa hund‼️

Ställ samma krav på alla❣❣

Jag kan tipsa om ett konto på Instagram.

@amstafflife

Då får du möjlighet att se hunden bakom rasen🤩











#canis_praxis / #hundstaff / #mushambassador / #poweredbymush / #taros_hundsport / @amstafflife
#1 / / Anonym:

Mycket sant och väldigt bra skrivet

Svar: Tack❣❣
sisuslife.blogg.se